dijous, 23 de febrer del 2012

Tema 3. Tendències metodològiques TIC


Paradigmes educatius:

-          Paradigma conductista: la persona és com una màquina que aprèn conductes
-          Paradigma cognitiu: l’esser humà segueix un procés d’aprenentatge que va adquirint coneixements
-          Paradigma ambientalista: tindre una relació entre l’esser humà i l’ambient
-          Paradigma Constructivisme: li afecta tot l’ambient pel qual està rodejat

 A patir d’aquestos anem a veure quines implicacions tenen en l’ensenyament:

-          El currículum es considera tancat
-         S’ha de dissenyar tot el procés educatiu, els objectius, continguts, etc
-        Els aprenentatges complexos van a poder dividir-se en aprenentatges molt més simples
-         L’avaluació es centra en el producte final
-        La motivació depèn dels reforços externes que li vas donant a l’alumne

Models d’ensenyament - aprenentatge surten:

-          Aprenentatge amb adquisició de coneixements:
o   L’alumne el que fa es adquirir coneixements a patir de la guia que està fent-li el professor.
o   El control d’aprenentatge està en mans del professor.
o   Els continguts estan centrats en el currículum.
o   El paper del professor es basa en transmetre informació. (Model tradicional)
-          Aprenentatge amb construcció de significat:
o   Avaluació contínua.
o   El paper de l’alumne és aprendre a aprendre, construeix el seu propi camí.
o Importen els continguts però és molt important el procés d’aprenentatge. (Model de Bolonia)
 
 

Cal destacar a Seymound Papert com a inventor del llenguatge logo

http://neoparaiso.com/logo/papert-y-el-lenguaje-logo.html 
Ho mostra en el segon paràgraf : Papert dedicó muchos años al estudio de las posibilidades de la informática en la educación, pero apartándose de la concepción más en auge en ese momento, que era la que hemos presentado como "educación programa" o "el libro-ordenador". Como resultado del trabajo de su equipo nació el LOGO que es un método para dialogar con el ordenador, basado en un número relativamente pequeño de instrucciones básicas, con las que el usuario lleva a cabo el programa. Estas instrucciones sirven para generar otras instrucciones que, a su vez, se pueden ensamblar en un programa. Se convierten ellas mismas en lenguaje y se pueden utilizar para otras órdenes. En este sentido, el LOGO es un lenguaje de procedimiento. Los programas se crean reuniendo las órdenes, las funciones primitivas, están muy cerca del lenguaje natural y es un lenguaje que se puede desarrollar. Paralelamente al lenguaje LOGO se desarrolla el "Micromundo de la tortuga"



He trobat una sèrie d’articles sobre Papert que ens poden ser de molta utilitat a l’hora de completar el temari.

En aquest enllaç veurem un vídeo en el qual deixa molt clares les idees de les TIC i l’educació. Fomenta la responsabilitat d’utilització, el respecte a les cultures, la creativitat, hem de ser socials utilitzant les tecnologies, però amb responsabilitat.

 He trobat un blog de Pere Marquès sobre les TIC. He seleccionat l’apartat de “ TIC en la universitat” i mostra que la universitat de Barcelona ha posat un marxa una investigació per a concretar els principals problemes que hi ha hui en educació i  buscar solucions mitjançant les TIC, amb els objectius d’analitzar sistemàticament els problemes, contribuir a resoldre’ls i aplicar solucions.
Cal dir que aquestos enllaços els he buscat a trabes de Mister Wong, el qual m'ha proporcionat molts i he triat el que més en convenia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada