dijous, 26 d’abril del 2012

Tema 11: Les eines de la WEB 2.0: Blocs i Wikis


1.- Característiques d’un Bloc

- Espai web on el seu autor escriu cronològicament els posts
- Els lectors poden deixar els seus comentaris
- Fàcils de crear. S’editen on-line
- Els articles es poden organitzar per categories i etiquetes
- Servidors gratuïts: Blogger, Wordpress
- Alguns permeten als autors saber quan se’ls cita en altre Bloc
- Ofereixen subscripció de continguts perquè els subscriptor pugen rebre informació sobre les actualitzacions
- Solen incloure cercador intern, llistats d’altres blocs i altres funcions. Ex: Blogrol, nom tècnic de “Llista de bloc favorits”

Com bé podem comprovar, aquestos blocs compleixen totes les característiques i és un dels millors servidors gratuïts que hi ha per la xarxa.

L'altre servidor, Wordpress, com va a explicat el professor a classe, és una avançada plataforma semàntica de publicació personal orientada a la estètica, els estàndars web i la usabilitat. És lliure i gratuït. 


La veritat, com a mena d'opinió, els blocs ens posen a disposició moltes coses. Hi ha blocs interessantíssims de professor, d'autors de llibres, de músics coneguts, etc, que en ells expressen tot allò que senten i que ocorre en les professions corresponents.  A més, poden organitzar tot el que volen dir d'una forma molt clara i senzilla perquè els lectors ho tinguen a mera disposició. També, parlant sobre l'ambit educatiu, podem utilitzar aquesta ferramenta a l'aula per trasmetre continguts, exposar contiguts, perquè els alumnes expressen la seu opinió amb comentaris o fins i tot crear bloc d'alumnes.


2.- Tipus de Blocs

- Blocs de Centre. Enllaç interessant
- Blocs de aula. En aquest enllaç podem veure com la mestra utilitza el bloc a l'aula
- Blocs de professors.  Enllaç d'un professor de llengua
- Blocs de Blocs
- Blocs de Pobles
- Blocs de Recursos. Bloc molt interessant sobre recursos per a l'Educació Especial
- Blocs d’alumnes. Per aquest m'agradaria posar l'enllaç del Bloc d'una companya de classe.

3.- Característiques d’una Wiki

- Espai web amb una estructura hipertextual de pàgines referenciades en un menú lateral
- Diverses persones elaboren continguts de manera asíncrona
- Solen mantenir un arxiu històric de les versions anterior i faciliten la realització de còpies de seguretat
- Són espais on-line molt fàcils de crear, solen incloure un cercador intern i faciliten la sindicació de continguts

Encara, en aquesta assignatura no hem elaborat cap Wiki però tot sabiem el que era abans de que el docent la explicara. He vist un vídeo on ens explica que és un Wiki i com funciona. Ho fa de forma molt pràctica i divertida, amb ninots de paper i dibuixos. La veritat, que m'ha resolt els dubtes que tenia. 


He pensat aquesta imatge perquè és molt curiosa. Què és el que hi ha dins de les lletres? Són ulls i boques. Açò significa, que gràcies aquetes dos ferramentes podem estar en contacte en qualsevol moment del dia i en qualsevol persona abolint les barreres espai - temporals. Poden modificar la informació i fins i tot posar comentaris a favor o en contra d'aquesta. I açò significa que poden ser interessant per a utilitzar-les en un futur a les nostres aules per poder innovar amb els nostres alumnes i fer que siguen crítics i responsables.


4.- Ús didàctic de Blocs i Wikis

- Es poden utilitzar com a portafoli digital. Poden elaborar ací alguns dels treballs que els encarreguen els professors.
- Fer brainstorning sobre un tema
- Coordinació del periòdic escolar o de qualsevol activitat
- On el professorat emmagatzema i ordena materials i informacions d’interès per al seu treball
- Enllaç al bloc tauler d’anuncis del professor
- Bloc personal del professor, orientat al seus amics.


Com ja he dit anteriorment, aquestos ítems resumeixen tota la informació. La veritat, que el Bloc que més m'ha impresionat és el d'un institut, per la forma en que va dirigit. És com si tingueren una aula virtual al bloc. Fan activitats a través d'aquest, la mestra penja enllaços perque els miren i comparen, i moltes coses més. Tant com els mestres de Llengües Estrangeres, com els del Tecnologia, i fins i tot els de Ciències Socials. També, els alumnes seleccionaran al seu professor i el seu curs i aniran des d'aquesta pàgina principal a la secundaria de on estan el que han de fer.

A més, tenen al seu abast el calendari escolar, els sortides i activitats extraexcolars, i un apartat per a pares i mares. He punxat en aquest últim (pares i mares i faltes d'assistència) i m'ha eixit que he de posar un usuari i contrasenya. M'imagine que aquest es perquè els pares pugen estar atent al procés d'ensenyança - aprenentatge dels seus fills i sense que aquestos entren. Reservat per a pares i mares

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada