diumenge, 6 de maig del 2012

Pràctica Exe-learning

Primerament, si no tenim descarregada aquesta eina al nostre ordinador, haurem de baixar-la d'internet. Per exemple, a partir d'aquesta pàgina.

Cal dir que Exe-Learning és un programa similar al Open Source, una aplicació que permet a professors i acadèmics la publicació de continguts didàctics en suports informàtics sense necesitat de ser ni de convertir-se en experts en HTML o XML. Els recursos creats podem exportar-los en formats de paquet de contingut IMS o SCORM, o com a simple pàgines Web.

El nostre Exe-Learning, on haurem de dissenyar materials interactius haurà de tenir:

1. Introducció/Presentació: on posarem la teoria que cal per a fer les activitats
              1.1. Activitats: unes 5 aproximadament.
              1.2. Bibliografia: tot el material que hem utilitzat per fer-ho.

El primer sobre aquest programa que vam veure a la classe anterior fou com començar a fer el nostre projecte. Primer haurem de clicar en propietats i seguidament elegir el títol, la imatge, els fons, l'autor i fer una petita descripció. Després creem la Taxonomia, on definirem totes les característiques del projecte. Finalment punxarem en aplicar perquè es guarden les opcions.



Després, per dissenyar la nostra pàgina, clicarem damunt del botó on posa "Inicio". Si fem doble clic, canviarem el nom. En aquest exemple he posar "Web 3.0". A partir d'ací, clicarem en l'opció de "Agregar pagina" i ens ixirà una altra baix i dins d'aquest. Ací posarem activitats i així sucessivament amb tot allò que volem posar.Ací un clar exemple:




Cal dir, que nosaltres hem creat una pàgina amb aquesta ferrament. En la introducció hem exposat una mica de que tracta el tema escollit i què és, en aquest cas "Google Maps en Educació". Després, també hem formulat els objectius que volem desenvolupar:

- Fomentar la competència digital mitjançant el Google Maps 
- Crear un alumne protagonista i creador de continguts 
- Utilitzar continguts interactius i visuals



També hem explicat de manera molt breu que anem a fer amb aquest projecte: Anem a desenvolupar una sèrie d'activitats amb l'objectiu de treballar amb aquesta eina. Pensem que és una ferramenta molt útil per a treballar els mapes d'una manera més dinàmica i desenvolupar la competència digital.

Una vegada dissenyat açò ja podem aprofundir més. Ara, dins de l'opció que hem creat, "Activitats", punxem i seguidament cliclem en "Edición". Triarem l'opció iDevices que més ens convinga per al nostre treball, en aquest cas punxarem en "Actividad" i així sucessivament amb tot allò que tenim pensat escriure. Hi ha moltes opcions per triar com per exemple, "Actividad en Espacios en Blanco", o "Preguntes de Elección Múltiple", "Texto Libre", i un fum de coses més.





Seguidament, amb aquesta opció dissenyarem tot allò que ens interessat posar. Podem afergir imatges, vídeos, i moltes coses més. És un apartat en el que escriurem com programa per escriure textos convencional.

Hem decidit per 5 activitats, una de pre-coneixement (per saber que saben els alumnes abans de començar, per si cal modificar o adaptar alguna cosa), una de vertader o fals on podrem aprofunditzar en allò estudiat. A continuació, mitjançant un cas pràctic realitzarem un itinerari, on aprofundizarem en la utilització de la ferramenta. Després, una activitat per a saber-ne més, on s'haurà de llegir un text i contestar a un preguntes de llocs buits. Aquesta serà útil per aprofundir i aprendre més sobre el cas pràctic i real anterior, per a situar-nos un poc en el context.

Finalment, en l'última activitat utilitzarem tot allò que hem estudiat sobre el territori anterior i l'aplicació al Google Maps, on haurà de crear-se un compte i aplicar allò que ens demana l'activitat sobre el paratge natural.

El últim apartat del nostre projecte és la Bibliografia, on hem situat tot allò que hem utilitzar per a crear les activitats. Ací pots visitar  el nostre projecte amb l'Exe-Learning.

A més, podem triar el títol de l'opció escollida, podem guardar, esborrar i tirar cap enrrere (el que ens convinga fer en eixe moment) i podem elegir on volem que es situe; en el primer o en el segon dels apartats que hem creat abans en l'opció de "Inicio". Com per exemple:


Finalment, quan tinguem tot dissenyat i al nostres gust tenim dues opcions per guardar-ho:

- Clicant en Arxiu - Exportar - Sitio Web - Arxiu comprimit. Opció per a crear-ho com una pàgina web

- Clicar en "Guardar como" i guardar-ho i continuar treballant en casa o en qualsevol lloc.

Respecte a la meua opinió, m'agradaria dir que la veritat és una eina molt interessant i que per als nostres futurs alumnes els pot ser molt útil, perquè podem crear un fum de recursos digitals i que després ells els utilitzen de la millor forma possible. O, fins i tot, els propis alumnes podem crear-les i fomentar la competència digital tant dins com fora de l'aula.
 Aquesta pàgina web també està creat com l'Exe-Learning. És d'un col·legi públic on posen tota la informació de l'escola, els projectes educatius, tot allò sobre l'alumnat i professorat, l'AMPA, etc.

divendres, 4 de maig del 2012

TEMA 13: Xarxes Socials en educació: Twitter i Facebook


1.- Definició de Xarxes Socials

CARACTERÍSTIQUES:

-          Són xarxes de relacions personals, també anomenades comunitat, que proporcionen sociabilitat, suport, informació i un sentit de pertinença i identitat social. (sentit genèric)

-          Són grups de persones amb alguns interessos similars que es comuniquen a través de projectes

-          Existeix un cert sentit de pertinença a un grup amb una cultura comuna: es comparteixen uns valors, unes normes i un llenguatge  en un clima de confiança

QUÈ SÓN? Des d’un punt de vista informàtic

-          Són llocs web que ofereixen serveis i funcionalitats de comunicació diversos per mantenir en contacte els usuaris de la xarxa. Es basen en un programari especials amb moltes funcions individuals.


-          Per exemple: Facebook, Tuenti, Twitter, Linkedin (per a buscar treball)

2.- Tipus de Xarxes Socials

-          Personals: es composen de centenars o milers d’usuaris

-          Temàtiques: solen centrar-se en un tema en concret i proporcionen les funcionalitats necessàries pel mateix. Ex: xarxa de cinema

-          Professionals: dedicades exclusivament a l’àmbit laboral. Poden posar en contacte a aquelles que ofereixen treball amb els que el busquen. Ex: Linkedin



3.-  Facebook

-          Creat per Mark Zuckerber fundat per Eduardo Saverin, Chris Hughes, Dustin Moskovitzi Mark Zuckerberg.  Mark Zuckerber és un programador i empresari nord-americà. És un dels joves més multimillonaris del món.

-          Originalment era un lloc per a estudiants de la Universitat de Harvard, però actualment està obert a qualsevol personal que tinga un compte de correu electrònic.

-          Disposa d’una llista d’amics i un grup de pàgines o es pot reunir gent d’interessos comuns.
-         
            Pots incloure fotos i vídeos.

    4.- Twitter

-          Permet manar missatges de text pla de baixa grandària amb un màxim de 140 caràcters, anomenats Tweets
.
-          Els usuaris poden subscriure’s als Tweets d’altres usuaris
-          Els missatges són públics encara que pots difondre’s privadament mostrant-los únicament a seguidors.
   


        He de dir que escollir la llista d'usuaris que volem llegir és fonamental per estar ben informats. Si decidim seguir a centenars de desconeguts arribarà un moment en que la nostra pàgina de lectura s'omplirà de textos sense cap rellevància.

     



     Cal saber, que la privacitat de les persones amb aquestes xarxes, no està en joc. Hem de ser conscients del que publiquem i com ho publiquem. Si no volem la nostra informació i vida privada no es farà publica. Per això, existeixen grups privats o privatitzar la informació perquè soles la pugem veure els nostres amics, etc. Com a futurs docents i si volem utilitzar aquestes eines a l'aula hem de ser conscients dels ricos que poden apareixer i fer conscienciar als nostres alumnes.

5.- Aplicacions Educatives de Twitter i Facebook

Aplicacions educatives de Twitter

Canal de notícies a temps reials per a la comunitat educativa:

-   Avís sobre la publicació de butlletins informàtics periòdics
-    Informacions de caràcter més oficial, com beques, dades d’exàmens, etc.
-    Com agenda i recordatori d’esdeveniments com reunions o trobades.

Per exemple: 
 
Establir un canal de notícies en diferit mitjançant l’ús dels Widgest (gadget) que permeten publicar la informació de Twitter en les pàgines web.

Establir una comunicació bidireccionals entre el centre i la comunitat educativa. A diferència d’un fòrum de discussió, l’abast de Twitter  està restringit als seguidors dels usuaris.

Aplicacions educatives de Facebook

Podem crear 3 grups i dintre d’aquestos podem passar enquestes i mitjançant els esdeveniment crem un per a cada grup per a passar informació.

Study Gropus: (semblant a Google Docs) és una manera ràpida i fàcil de col·laborar amb els sues companys a classe i planificar tasques per als seus cursos, pots crear llistes de tasques, etc

Mathemathical Formules: podràs escriure missatges en el mur dels teues amics amb formules matemàtiques. S’escriuen amb la sintaxi de Latex

CiteMe: per a fer bibliografies. Pots obtenir cites per a les teues notes.



BooksiRead: pots qualificar i compartir opinions sobre els llibres que estàs llegint o has llegit també pots consultar opinions d’uns altres o buscar usuaris amb gustos similars.

La veritat que aquest aplicacions de facebook no les havia escoltat mai. No coneixia cap, però la veritat que són interessantísimes. A més d'aquests, he trobat altres com per exemple una que s'anomena Frases Diarias, on pots escriure cites literaries o frases celebres acompanyades d’una imatge. També, apareix l'aplicació de Slideshare, podem compartir documents com Powers Points o PDFs. Aquesta última, la veritat que per a l'escola pot ser fantàstica. Pense que és una de les més útils de totes les anomenades anteriorment.

  
 En aquest pàgina de Educ@conTIC ens parla de les aplicacions de les Xarxes Socials a l'escola. És un article ben interessant on reforça que hem de fer que els nostres alumnes aprengen a utilitzar-les de forma adequada. Però com diu al text, no solament els alumnes si no també la família i els propis docents. La companyia digital és molt important però tots hem d'estar preparats per a açò.

dilluns, 30 d’abril del 2012

Tema 12: Eines de la Web 2.0: Webquest

A la darrera classe de pràctiques de l'assignatura, el docent ens va recordar aquest tema: La Webquest. Vam veure la seua definició, la tipologia i les seues parts. Encara que ja ho vam veure, hem fet un petit recordatori.

1.- Definició de Webquest

-          Una forma d'utilitzar didàcticament internet.
-          Una activitat de recerca d'informació de forma guiada.
-          L'activitat es centra en l'úsde la informació, anàlisi, síntesimésque en a recerca.
-          Els alumnes treballen autònomament construint el coneixement.
-          El docent orienta tot el procés.



2.- Típus de Webquest

    A curt termini 

És l'adquisició i integració del coneixement d'un determinat contingut d'una o diverses matèries (L’objectiu)

Es dissenya per a ser acabat d'una tres períodos de classe

    A llarg termini 

Es dissenya per a realitzar-lo en una setmana o un mes de classe.

Implica major nombre de tasques; solen culminar amb la realització d'una presentació amb una eina informàtica

        
      Miniquest

És una versió de les WebQuests que es redueix a només tres passos: introducció (Escenari), tasca i resultat (Producte). És una bona manera d'iniciar l'alumnat en la utilització de les TIC.

Es pot dur a terme duran 50 minuts



3.- Parts d’una Webquest

Introducció, que presenta el plantejament general de la Webquest a tot el grup. Ofereix als alumnes la informació i orientacions necessàries sobre el tema o problema sobre el qual ha de treballar.

Tasca, s'identifica amb l'objectiu final de la Webquest: allò que ha d'elaborar-se a l'acabar la Webquest. És una descripció formal de pot aconseguir i interessant que els estudiants han d'haver dut a terme al final de la WebQuest.

Procés, on s'indiquen les activitats i passos que han de realitzar-se i es presenten els recursos. Descriu els passos que l'estudiant ha de seguir per dur a terme la tasca, amb els enllaços inclosos en cada pas. Això pot contemplar estratègies per dividir les tasques en subtasques i descriure les perspectives que ha de prendre cada estudiant.

Avaluació, on s'indiquen els aspectes que es valoraran i com es valoraran. És un afegit recent en el model de les WebQuests. Els criteris evalutivos han de ser precisos, clars, consistents i específics.

Conclusió, on apareixen unes reflexions finals. Resumeix l'experiència i estimula la reflexió sobre el procés de manera que s'estengua i generalitze l'après.

Orientacions per al professor, on apareixen suggeriments per a utilitzar la Webquest en classe.





Com a petit resum, m'agradaria comentar que el procés d'elaboració d'una webquest consta de cinc passos: seleccionar un tema o problema que tingua interès per a l'alumnat. A partir d'ací analitzar aquest problema i descompondre'l en parts que constituiran el model de disseny. En tercer lloc s'han d'establir les característiques del producte final que s'espera realitzen els alumnes i els criteris d'avaluació del mateix. En quart lloc desenvolupar la webquest amb els seus recursos en línia. I finalment revisar que tots els enllaços funcionen i que aquest disseny és comprensible pels alumnes.

Ací he trobat un enllaç d'un taller de creació de Webquest que ens poden ser interessant com a futurs docents i creadors de Webquests






dijous, 26 d’abril del 2012

Tema 11: Les eines de la WEB 2.0: Blocs i Wikis


1.- Característiques d’un Bloc

- Espai web on el seu autor escriu cronològicament els posts
- Els lectors poden deixar els seus comentaris
- Fàcils de crear. S’editen on-line
- Els articles es poden organitzar per categories i etiquetes
- Servidors gratuïts: Blogger, Wordpress
- Alguns permeten als autors saber quan se’ls cita en altre Bloc
- Ofereixen subscripció de continguts perquè els subscriptor pugen rebre informació sobre les actualitzacions
- Solen incloure cercador intern, llistats d’altres blocs i altres funcions. Ex: Blogrol, nom tècnic de “Llista de bloc favorits”

Com bé podem comprovar, aquestos blocs compleixen totes les característiques i és un dels millors servidors gratuïts que hi ha per la xarxa.

L'altre servidor, Wordpress, com va a explicat el professor a classe, és una avançada plataforma semàntica de publicació personal orientada a la estètica, els estàndars web i la usabilitat. És lliure i gratuït. 


La veritat, com a mena d'opinió, els blocs ens posen a disposició moltes coses. Hi ha blocs interessantíssims de professor, d'autors de llibres, de músics coneguts, etc, que en ells expressen tot allò que senten i que ocorre en les professions corresponents.  A més, poden organitzar tot el que volen dir d'una forma molt clara i senzilla perquè els lectors ho tinguen a mera disposició. També, parlant sobre l'ambit educatiu, podem utilitzar aquesta ferramenta a l'aula per trasmetre continguts, exposar contiguts, perquè els alumnes expressen la seu opinió amb comentaris o fins i tot crear bloc d'alumnes.


2.- Tipus de Blocs

- Blocs de Centre. Enllaç interessant
- Blocs de aula. En aquest enllaç podem veure com la mestra utilitza el bloc a l'aula
- Blocs de professors.  Enllaç d'un professor de llengua
- Blocs de Blocs
- Blocs de Pobles
- Blocs de Recursos. Bloc molt interessant sobre recursos per a l'Educació Especial
- Blocs d’alumnes. Per aquest m'agradaria posar l'enllaç del Bloc d'una companya de classe.

3.- Característiques d’una Wiki

- Espai web amb una estructura hipertextual de pàgines referenciades en un menú lateral
- Diverses persones elaboren continguts de manera asíncrona
- Solen mantenir un arxiu històric de les versions anterior i faciliten la realització de còpies de seguretat
- Són espais on-line molt fàcils de crear, solen incloure un cercador intern i faciliten la sindicació de continguts

Encara, en aquesta assignatura no hem elaborat cap Wiki però tot sabiem el que era abans de que el docent la explicara. He vist un vídeo on ens explica que és un Wiki i com funciona. Ho fa de forma molt pràctica i divertida, amb ninots de paper i dibuixos. La veritat, que m'ha resolt els dubtes que tenia. 


He pensat aquesta imatge perquè és molt curiosa. Què és el que hi ha dins de les lletres? Són ulls i boques. Açò significa, que gràcies aquetes dos ferramentes podem estar en contacte en qualsevol moment del dia i en qualsevol persona abolint les barreres espai - temporals. Poden modificar la informació i fins i tot posar comentaris a favor o en contra d'aquesta. I açò significa que poden ser interessant per a utilitzar-les en un futur a les nostres aules per poder innovar amb els nostres alumnes i fer que siguen crítics i responsables.


4.- Ús didàctic de Blocs i Wikis

- Es poden utilitzar com a portafoli digital. Poden elaborar ací alguns dels treballs que els encarreguen els professors.
- Fer brainstorning sobre un tema
- Coordinació del periòdic escolar o de qualsevol activitat
- On el professorat emmagatzema i ordena materials i informacions d’interès per al seu treball
- Enllaç al bloc tauler d’anuncis del professor
- Bloc personal del professor, orientat al seus amics.


Com ja he dit anteriorment, aquestos ítems resumeixen tota la informació. La veritat, que el Bloc que més m'ha impresionat és el d'un institut, per la forma en que va dirigit. És com si tingueren una aula virtual al bloc. Fan activitats a través d'aquest, la mestra penja enllaços perque els miren i comparen, i moltes coses més. Tant com els mestres de Llengües Estrangeres, com els del Tecnologia, i fins i tot els de Ciències Socials. També, els alumnes seleccionaran al seu professor i el seu curs i aniran des d'aquesta pàgina principal a la secundaria de on estan el que han de fer.

A més, tenen al seu abast el calendari escolar, els sortides i activitats extraexcolars, i un apartat per a pares i mares. He punxat en aquest últim (pares i mares i faltes d'assistència) i m'ha eixit que he de posar un usuari i contrasenya. M'imagine que aquest es perquè els pares pugen estar atent al procés d'ensenyança - aprenentatge dels seus fills i sense que aquestos entren. Reservat per a pares i mares