dijous, 15 de març del 2012

Tema 6: El procés d’integració i ús pedagògic de les TIC en el centres educatius. Estudi de casos


1.- Aportacions de les TIC al centres escolars
-          Innovacions en l’àmbit de l’organització escolar del centre.
-          Innovacions en l’àmbit de l’ensenyament a l’aula.
-          Innovacions en l’àmbit d’aprenentatge de l’alumnat.
-          Innovacions en l’àmbit professional docent.

2.-Investigacions sobre les TIC en els centres

-          Estudis sobre indicadors quantitatius que descriuen i mesuren la situació de la penetració i ús d’ordinadors en els sistemes escolars a través de ràtios. Les tècniques són, dades estadístiques, enquestes, etc.

-          Estudis sobre els efectes dels ordinadors en el rendiment i aprenentatge de l’alumnat. La forma de treballar és la mateixa. Estudis experimentals i meta-anàlisi

-          Estudis sobre les perspectives, opinions i actituds dels agents educatius externs i del professorat cap a l’ús i integració de les TIC en els centres. Qüestionaris d’aptitud i opinió

-          Estudis sobre les pràctiques d’ús dels ordinadors en els centres i aules desenvolupats en contextos reals. Es practica l’estudi de casos.

Tot açò es per a comprendre el projecte medusa


3.- Projecte Medusa

És macro projecte amb l’objectiu de poder crear al centre una sèrie de xarxes per accedir a recursos informàtics i gaudir dels que es creen.
Objectius:
-     Identificar els canvis i innovacions generats per l’ús pedagògic de les noves tecnologies en els centres
-     Explorar els processos d’aprenentatge de l’alumnat que ocorren en situacions d’ensenyament recolzades en l’ús d’ordinadors identificant el seu grau de motivació, expectatives i actituds, així com descrivint les tasques realitzades i interaccions entre alumne-docent.
-    Analitzar la situació d’implementació del projecte Medusa en els centres, identificant els problemes o dificultats més destacats que tenen lloc en relació amb les TIC, així com les estratègies i accions que es realitzen amb elles a l’aula.

En aquest quadre podem veure les dimensions i les tècniques de recollida de dades


4.- Resultats

- Les TIC i l’organització escolar del centre
           Importància de la figura del coordinador
           El coordinador TIC és un  membre de l’equip directiu
           Problemes de funcionament de xarxa  i equips obsolets
- Les TIC i la pràctica d’ensenyament en l’aula
           El professorat no genera materials didàctics propis
           Les TIC s’utilitzen com a complement a les activitats
           El professorat utilitzen els recursos CENICE i no els Medusa
- Les TIC i l’aprenentatge de l’alumnat
           L’alumna utilitza els ordinadors de forma autonoma
           Els alumnes estan més habituats a l’ús de les tecnologies que el professorat
           Alta motivació dels alumnes encara que el professorat està preocupat per la falta de recursos adaptables

- Les TIC i el desenvolupament professional del professorat
           En els centres de secundaria els professors actuen sense coordinador TIC
            En la ESO els recursos informàtics amb perspectiva innovadora són més utiltizats
           La titulació del professorat influeix en la utilització de les TIC


 
Aquest enllaç és un portal educatiu que han creat a les Illes Canàries en el qual es desenvolupa el projecte medusa. Aquest té un munt de recursos educatius, àrees tematiques, informació per augmentar la formació del professorat, preguntes més freqüents d’ells i apartats que per a l’alumnat i per a les famílies.

En aquest enllaç, també de Canàries, ens posa que és el projecte medusa, quines orientacions té, com per exemple, les TIC com a contingut curricular o com a instrument didàctic on també ens nombren els objectius del projecte.

Són uns enllaços molt interessant ja que podem aplicar la nostra formació respecte al projecte i podem trobar moltíssima informació tant com per a docents com per alumnes, que ens pot ser molt útil per a un futur no tant llunyà.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada