dimecres, 21 de març del 2012

Tema 7: Professorat i àmbit tecnològic


Com es produeix el desenvolupament del professorat dins de l’àmbit tecnològic

1.     Exposició del professor recolzat en tecnologies

-          El professor utilitza l’ordinador per millorar l’exposició. Ex: la que utilitza el nostre professor en classe
-          S’empren recursos com presentacions, continguts virtuals, etc

Inconvenients:
-           L’alumne aprèn millor alguns continguts però no aprèn a utilitzar les tecnologies
-           No fomenta l’accés universal a les TIC
-           No suposa treball cooperatiu
-           No facilita l’aprenentatge actiu. Alumne passiu
-           No es beneficia de l’establiment de xarxes

Avantatges:
-           Il·lustra amb major claredat alguns conceptes. Ex: es poden fer un conjunt d’animacions
-           El professorat aprèn a utilitzar les TIC. Ex: aprèn a pujar el Google Docs si no sabia
-           Pot millorar la motivació cap a l’aprenentatge de l’assignatura
         Comença  a introduir l’ordinador i l’alumne pren nota



2.     Iniciació a la informàtica

És la següent evolució de l’anterior. A part del Power Point del mestre, els alumnes tindre ordinador.

Inconvenients:
-        Els coneixements són necessaris però no suficients per a fer un ús reflexiu i estratègic de les TIC per arribar als propis objectius. No son suficients per a fer un ús correcte de la tecnologia

-           Si s’ensenya fora de context no es fomenta un aprenentatge significatiu ni funcional. Depenent de la tasca, potser no presente un gran desenvolupament de les competències digitals

Avantatges:
-           Es desenvolupen coneixements bàsics necessaris per a poder utilitzar les tecnologies




3.     Treball mitjançant programes educatius. Ex: Hot Potatoes

Característiques:

-          Consisteix en la utilització de programes, elaborats pels altres o a vegades és el propi professor qui els construeix.
-           Així, sol garantir-se major proximitat als objectius curriculars i a les necessitats educatives de cada alumne.
-           Els programes educatius és propicien exercicis en els quals s’ha de trobar la resposta correcta
-           D’aquesta manera, l’ordinador pot aportar un aspecte atractiu i motivador
-                
            La tasca no sol ser molt diferent a les quals es realitzen en paper i llapis

Inconvenients:

         Ni el professor ni el professorat aprenen a utilitzar les TIC per a cercar, processar i elaborar informació. No milloren les seves possibilitats d'usar les TIC adaptades als seus objectius
        Aquesta forma de treball no serveix per a desenvolupar la implicació de la comunitat o de la creació de xarxes. Ex: si l’alumne treballa soles a l’ordinador i no ha de compartir-lo, no es desenvolupa el treball cooperatiu.

Avantatges:

-          Pot fer valuoses aportacions per a l'aprenentatge depenent dels criteris didàctics i pedagògics del programa i segons l'ajustament a les necessitats de l'alumnat
-          Familiarització amb el funcionament dels ordinadors
-          Accés universal dels TIC si el professor té en compte les dificultats de cada alumne.
-          Treball cooperatiu a l’accedir 2 alumnes a un ordinador
      


4.     Aprenentatge per investigació

-          Per la seva pròpia essència, es tracta de fomentar l'aprenentatge actiu i el més autònom possible per part de l'alumnat, que es veu confrontant a prendre decisions al voltant del seu aprenentatge. Cadascú pot aportar més coses, consultat en internet, amb altres treballs, etc.

-          El professor se situa en el paper d'orientador, guia, mediador.

-           La possibilitat de triar entre diferents opcions d'aprenentatge permet convertir el procés de treball en objecte d'aprenentatge.

-           El component cooperatiu permet l'intercanvi de les diverses opinions

Inconvenients:

-           Es requereix que l'alumnat i el professorat tinguen coneixements bàsics sobre els recursos que va a utilitzar (principalment les TIC). El docent, ha de saber utilitzar les recursos.
 
-           Presenta dificultats per al professorat per tractar-se d'una forma de treball distinta amb no molta experiència
      
Avantatges:

-           Admet la presa de decisions de l'alumnat en el seu procés d'aprenentatge i per tant és la forma mes apropiada per a treballar l'ús funcional i contextual de les TIC.

-           Permet treballar amb grups heterogenis, de manera que els alumnes puguin ajustar-se als diversos nivells.

-           Desenvolupament professional del professorat, ha de saber reciclar-se.

-           Es pot incorporar la implicació de la família i la comunitat educativa. Ex: posant un Twitter en una escola i poden comentar les novetats del centre, de l’aula i donar opinions, tant pares com docents.

-           Es fomenta la creació de xarxes i a patir d’ací obtindre més coneixement. 




   Respecte a aquest últim apartat, he trobat un enllaç molt bo on ens defineix que és l'aprenentatge cooperatiu amb les TIC a l'escola. Ens mostra diferents exemple per fer-ho que ens poden ser molt útils en un futur.


      En aquest vídeo, podem veure un projecte d'uns institud en el qual utilitzen les aules digitals completament. Fan, canals de videos, classes multimèdia, aules virtuals, blocs on ens mostres un sèrie d'exemples sobre el clima, l'evolució del home, etc.
     
     En aquest,  vegem un petit resum de la evolució de les tecnologies en la educació, com van intruduint-se poc a poc.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada